استارتاپ چیست؟ بستر مناسب استارت آپ

راه اندازی استارت آپ

بهترین بستر مناسب راه اندازی استارت آپ چیست؟

قصد دارید استارت آپ شخصی‌تان را راه اندازی کنید؟ اگر خودتان برنامه نویس نباشید ، احتمالاً به سرعت با یک خویشاوند یا دوست خود که طراح وب یا توسعه دهنده برنامه های موبایلی است تماس می گیرید و می خواهید ایده خام خود را با این شخص خوش شانس به اشتراک بگذارید تا این شخص را متقاعد کنید که در توسعه یک استارتاپ شما را یاری کند. اما این کار همیشه جواب نمی دهد، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم که در مورد راه اندازی “استارتاپ” یا “استارت آپ(از هر دو املای استارتاپ و استارت آپ استفاده میشود) صحبت کنیم. همچنین قصد داریم با شرح چم و خم کار “کار آفرینی” و به خصوص “کارآفرینی اینترنتی” و در ادامه آن با بررسی و مقایسه شفاف بستر های پیاده سازی استارتاپ ، به خصوص بستر های دیجیتال ، نقشه ی راه مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید

استارتاپ چیست؟

استارتاپ به یک شرکت کوچک یا شرکت نوپا با ایده های نوین و نوآورانه اشاره دارد (به همین دلیل به استارتاپ ، شرکت نوآفررین نیز گفته می شود) که در آستانه توسعه است. این شرکت ها معمولاً در مقیاس کوچکی هستند و توسط تعداد محدودی از بنیانگذاران و سرمایه گذاران، با سرمایه و نیروی انسانی حدأقلی تأسیس می شوند. در ابتدای راه اندازی استارتاپ ، شرکت های نوپا کالاها یا خدماتی را ارائه می دهند که قبلاً فروخته نشده یا به درستی شناخته شده نیست.

شرکت نوپا دارای ویژگی ها ذیل میباشد:

  1. مبتنی بر ارایه یک نوآوری جدید
  2. مبتنی بر کار تیمی
  3.  عدم قطعیت
  4.  امکان توسعه پذیری کسب و کار

شرکت های نوپا معمولاً مبتنی بر ایده های مخاطره آمیز هستند ، که الگوی کسب و کار آنها مشخص نیست و انتظار می رود بازار هدف آنها ، قبل از راه اندازی استار آپ وجود نداشته باشد. شرکت های نوپا را می توان در هر زمینه ای ایجاد کرد ، اما آنها اغلب به عنوان شرکت هایی با رشد سریع در دنیای دیجیتال شناخته می شوند از همین رو ما با تمرکز بیشتر بر بستر های موجود در فضای دیجیتال ، به بررسی استارت آپ میپردازیم.

استارت‌آپ را از کجا باید شروع کرد؟

این مهمترین و دشوارترین بخش راه اندازی یک استارتاپ شخصی است. پیدا کردن نقطه شروع استارتاپ و نحوه و بستر صحیح پیاده سازی استارتاپ حتی دشوار تر از پیدا کردن ایده ای ناب است. اکنون تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان و همین طور در ایران وجود دارند که فکر می کنند ایده جدیدی دارند که می تواند جهان را تغییر دهد. اما بیشتر این ایده ها رنگ خورشید را نمی بینند زیرا این ایده نمی تواند مشکلات مصرف کننده را حل کند ، و دلیل این اتفاق اغلب انتخاب نادرست بستر مناسب شروع استارت آپ است.

ایده شما نیازی به درخشان بودن ندارد ، تنها چیزی که باید به آن توجه کنید این است که ایده شما راه حلی برای مشکلات افرادی است که در زندگی واقعی با آن روبرو هستند و در عین حال منحصر به فرد باشد تا شانس دیده شده را داشته باشد.

زمان مناسب پیاده سازی استارت آپ چه موقع است؟

زمان مناسب یکی از کلیدهای راه اندازی موفق استارتاپ است. ایده شما ممکن است بسیار خوب باشد ، اما در زمان مناسبی عرضه نشود و اما اگر چند سال دیگر ایده همین استارت آپ اجرا شود ، مورد استقبال قرار بگیرد.

راه اندازی استارتاپ ناب (استارت آپ ناب)

یافتن زمان درست ، برای عملی کردن ایده ای که در سر دارید بسیار حیاتی است ؛ زیرا شما به مشتری و خریدار نیاز دارید. به کسی که به کسب و کاری که در سر می پرورانید ، نیاز داشته باشد. اگر واقعا نتوانید زمان درست را برای اجرایی کردن ایده‌تان بیابید ، با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. در بهترین حالت ، باید با بازار بجنگید! باید سعی کنید افراد را متعاقد کنید تا خدماتتان را ببینند و تصمیم بگیرند که آیا آن را میخواهند یا نه؟ اگر دلیلی برای خواستن آن پیدا نکنند قطعا آن را رد می کنند.

اتفاق دیگری که بیشتر از مورد قبلی رخ می دهد این است که شخص دیگری ، زود تر از شما دست به کار می شود و ایده شما را عملی می کند و مشتریان را می رباید. در این صورت همه چیز به مزیت رقابتی بستگی دارد. اگر تنها خودتان بودید و خودتان ، تنها باید به این سوال مشتری پاسخ میدادید :

  • چرا باید از خدمات استارت‌آپ تو استفاده کنم؟

اما اگر رقیب دیگری باشد کار سخت تر خواهد شد. زیرا او نیز مشغول متقعد سازی مشتری است ، و مشتری او شاید می توانست مشتری کسب و کار شما باشد! پس باید به این دو سوال مشتری پاسخ دهید :

  • چرا باید از خدمات استارت‌آپ تو استفاده کنم؟
  • چرا به جای تو ، از خدمات استارت‌آپ رقیب تو استفاده نکنم؟

اگر دیر بجنبید ممکن است رقبای بیشتری دست به کار شوند ، فعالیت کنند ، سرمایه جمع کنند و گردن کلفت شوند ؛ در این صورت کار شما به عنوان یک کارآفرین بسیار سخت و سخت تر خواهد شد و حتی ممکن است انتخاب و استفاده از خدمات استارت‌آپ شما دیگر در اولویت مشتری نباشد.

راه اندازی استارتاپ بر بستر وب‌سایت

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که آیا ایده شما (به طور کلی) باید بر بستر تجارت الکترونیک به اجرا درآید یا اینکه جنس استارتاپ از نوع دنیای واقعی است که این مورد به پرسونای مخاطب و مشتری هدف بستگی دارد و باید به این مورد ، توجه ویژه داشت.

اما مسئله اصلی در راه اندازی استارتاپ این است که :

اگر ایده شما نیازمند بستر الکترونیک است ، آیا سایت برای شما یا مناسب است؟

شاید در سالهای گذشته ، زمانی که استفاده از تلفن های هوشمند خیلی رایج نبود ، مطمئناً همه سایت را برای راه اندازی این ایده پیشنهاد می کردند زیرا رایانه ها ، درگاهی به برای یافتن مشتریان جدید بودند. به عنوان مثال ، به یاد داریم که پلتفرم های فیس بوک ، یوتیوب ، آمازون و غیره همه ابتدا با یک سایت راه اندازی شدند.

اما امروزه با توسعه فناوری تلفن های هوشمند و استفاده مداوم از این ابزار توسط افراد ، بازدهی وبسایت ها بسیار بسیار کمتر از قبل شده و به جز سایت های قدیمی معروف ، سایت های جدید به هیچ وجه بازدید و بازدهی قبل را ندارند و جلب اعتماد برای یک استارت‌آپ نوپا شامل هزینه های سنگین تبلیغاتی برای رقابت با این قدیمی کارها است. این در حالی است که تعداد کاربران موبایلی و متعاقباً استفاده از موبایل بیشتر و بیشتر شده و مردم دائما در حال استفاده از موبایل برای انجام کارهای خود هستند. موبایل ها به دلیل سادگی و دم دست بودن جایگزین رایانه های قدیمی شده اند. در چنین فضایی که میتوانیم اسمش را انقلاب موبایلی بگذاریم ،  بدون شک استفاده از فضای بازاریابی موبایلی می تواند بهترین راه حل برای شروع استارتاپ باشد.

 

بهترین روش پیاده سازی استارتاپ در فضای موبایلی چیست؟

ایده راه اندازی استارت آپ

تا اسم بازاریابی موبایلی می آید همه یاد اپلیکیشن ها می افتند. امروزه استفاده از اپلیکیشن ها زیاد شده است و عموما در تلویزیون تبلیغاتی میبینیم که از ما میخواهد اپلیکیشنی را نصب کنیم. اما میخواهم این را بپرسم در بین این همه تبلیغات رنگ و وارنگ، برای نصب اپلیکیشن های مختلف ، خود شما چند بار پیش آمده تحت تاثیر این تبلیغات ، اپلیکیشنی را نصب کنید؟ بیایید قبول کنیم که متقاعد کردن مخاطبان برای نصب برنامه ها کار سخت و پرهزینه ای است. در واقع سخت ترین کار بعد از طراحی یک اپلیکیشن مفید ، متقاعد کردن افراد به دانلود برنامه است. طبق بررسی هایی که انجام شده ، متوجه شدیم حتی متقاعد کرد کاربر برای دانلود و نصب برنامه پایان کار نیست؛

مشکل اینجاست که یک برنامه نمی تواند بر روی همه نوع موبایل به درستی اجرا شود. حتی برنامه های قدرتمندی مانند اپلیکیشن دیجی کالا و روبیکا (که صدها میلیون هزینه طراحی همچین اپ هایی است) روی بعضی از نسخه ها نصب نمیشوند یا پس از نصب کارکرد درستی ندارند. علاوه بر آن بسیاری از مشتریان و کاربران استارت‌آپ یا کسب و کار ما به موبایل هوشمند یا اینترنت پرسرعت برای استفاده از اپلیکیشن دسترسی ندارند!

فقط اندروید؟ فقط موبایل هوشمند؟ فقط اینترنت پرسرعت؟

بستری مثل اپلیکیشن ، برای دیده شدن نیازمند پیش نیاز هایی است. هر پیش نیاز ، یک شرط سر راه مشتری می گذارد و هر شرط ، مشتری را یک پله از کسب و کار شما دور می کند ؛ زیرا هر کس آن پیش نیاز را نداشته باشد ، نمیتواند به کسب و کار شما دسترسی داشته باشد. مثلا در حال حاظر که توسعه دهندگان ایرانی توسط اپل تحریم شده اند ، برنامه های اپل نمی توانند طبق معمول در فروشگاه اپل قرار بگیرند. چند سال بود که مشاغل مختلف برنامه های خود را در سایت های خود قرار می دهند یا از بازارهای ایرانی مانند : سیب اپ ، اپ استور ایرانی و… استفاده می کردند. متاسفانه شرکت اپل در فروردین سال 98 جلوی این کار را هم گرفت. اکنون که این مقاله در حال نگارش است ، برنامه های iOS در بازارهای ایران (که نام برده شد) وجود دارد ، اما این بازارها از کاربران خود برای استفاده ازخدمات خود ، هزینه دریافت می کنند و هنوز هم استفاده این بازارها با هزینه های شارژ سالیانه همراه هستند که برای کاربران اپل در ایران رایج نیست. عنوان ین بخش از مقاله را “فقط اندروید؟ فقط موبایل هوشمند؟ فقط اینترنت پرسرعت؟” انتخاب شد زیرا اپلیکیشن ها ، با شرط هایی که سر راه مشتریان می گذارند ، حتی با صرف هزینه تبلیغاتی زیاد ، تنها میتوانند مقیاس بسیار کوچکی از مخاطبین هدف را بدست بیاورند.

و این یعنی :

در صورت استفاده از اپلیکیشن به عنوان بستر پیاده سازی استارت آپ ، تعداد کثیری از مشتریان را از دست خواهیم داد.

برای یک استارت‌آپ این مسئله مهی است

این قضیه برای شرکت بزرگی مثل دیجی کالا یا اپلیکیشن روبیکا که سرمایه لازم را دارند ، اهمیتی ندارد ، اما این درصد بازدهی پایین ، برای یک شرکت نوپا میتواند آن را تا مرز ورشکستگی و نابودی کل ایده پیش ببرد. شما به عنوان یک کار آفرین باید به دنبال بستری باشید که با سرمایه بسیار کم بازدهی بیشتری بدست آورید زیرا بودجه ی یک استارت آپ یا شرکت نوپا عموما محدود است و ریسک کردن روی منابع محدود ، کار 100% اشتباه و مهلکی است.

صفر تا صد راه اندازی استارت آپ

بستر مناسب راه اندازی استارتاپ چه ویژگی هایی دارد؟

1) در ابتدا ، مهمترین ویژگیِ فضایی که قرار است ایده تان را بر رو آن به بار بنشیند ، این است که در دسترس همه باشد. به دلیل اینکه در اوایل مسیر حرکت استارت آپ ، ایده و کسب و کار نوپای شما نیاز به دیده شدن دارد. باید فضایی که برای پایه گذاری بیزینس خود در نظر می گیرید به گونه ای باشد که ، هر کسی که اراده کند بتواند به سرعت به آن درسترسی داشته باشد ؛ زیرا در اوایل راه ، شما باید بتوانید هزینه های صرف شده را جبران کنید و سریعاً به سود دهی برسید.

اگر فضای شما در درسترس همه نباشد ، هرکسی نمیتواند به خدمات استارتاپ نوپای شما دسترسی داشته باشد و بدین ترتیب شما با فیلتر کردن مخاطبان و مشتریان کسب و کار خود ، بازدهی فعالیت هایتان را بسیار کمتر می کنید و برای جبران آن باید هزینه بسیاری را صرف تبلیغات کنید و همانطور که قبلا اشاره شد ، هزینه های اضافی برای یک کسب و کار استارتاپی و نوپا ، میتواند تیر خلاصی بر قلب آن باشد ، زیرا هزینه های صرف شده دارای بازدهی مناسب نخواهند بود و این یعنی افت فروش و کاهش سرمایه و در نهایت شکست ایده.

2) بستر مناسبی که به آن نیاز دارید باید کمترین زحمت را برای مخاطب داشته باشد ؛ زیرا وقتی مخاطب هنوز با استارت آپ شما آشنا نیست ، متاسفانه ارزشی هم برای آن قائل نیست و اهمیتی به آن نمی دهد ؛ به همین دلیل اکثر آنها حاظر نیستند برای دیدن شما حتی کوچکترین هزینه ای کنند. برای مثال مشتری حاظر نیست برای دیدن کسب و کارتان هزینه ی اینترنت نصب اپلیکیشن‌‌تان را بدهد‍. متاسفانه این موضوع فقط مختص استارت آپ ها نیست و حتی برای کسب و کار های بزرگتر نیز مطرح است. حتی کوچکترین زحمتی برای مشتری ، میتواند باعث فیلتر شدن آنها و به تبع کاهش بازدهی هزینه ها شود.

3) سادگی ، کلید موفقیت است. بستری که برای راه‌اندازی استارت آپ و کسب و کارتان انتخاب می کنید باید ساده باشد. این مورد روی مورد قبلی نیز کاملا اثرگذار است. در واقع هرچقدر سادگی بستر کسب و کار شما بیشتر باشد ، زحمت دسترسی به آن نیز کمتر خواهد شد. بستر استارتاپ شما باید به گونه ای باشد که مشتری برای دسترسی به لیست خدمات و محصولات شما ، نیاز به انجام کار پیچیده ای نداشته باشد زیرا ممکن است از خیر آن بگذرد. حتما تا حالا از شما خواسته شده که فرمی را پر کنید و شما از فیلد های زیاد آن کلافه شوید.

اگر مشتری را وادار به همچین کاری کنید راه ساده تری را جایگزین شما می کند. برای مثال در گذشته بیشتر کارت شارژ های کاغذی رایج بودند ؛ تعداد زیادی عدد و رقم که برای وارد کردن آن حوصله همه سر می رفت و بعضی وقت ها هم اشتباه وارد می شد و همین باعث کلافه شدن مشترکین می شد. کد های یو اس اس دی کار را راحت کردند.

در واقع کدهای USSD دیگر نیازی به وارد کردن رمز شارژ نداشتند و تنها کافی بود که مبلغ را انتخاب کنید و کارت بانکی خود را انتخاب کنید (فقط دفعه اول شماره کارت را وارد می کنید) و با زدن رمز دوم کارت ، کار خرید تمام می شد. در حال حاظر سیستم های زیادی مثل *780# یا *733# هستند که با ساده کرده روند خرید شارژ ، پرداخت قبوض ، خرید اینترنت و… توانسته اند کسب و کار های موفقی را بر بستر کد ussd شکل داده ، و با تکیه بر ساده سازی فرایند انجام امور بانکی ، مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کنند و خوشبختانه موفقیت زیادی را بدست بیاورند.

بستر مناسب راه اندازی استارتاپ

راه اند ازی کسب و کار یا استارتاپ شخصی بر بستر کد ussd

ussd یکی از بستر هایی است که میتواند نرخ بازکشت سرمایه بالایی برای یک کسب و کار داشته باشد؛ زیرا دقیقاً ویژگی های ussd به گونه ای است که عموم افراد به آسانی میتوانند از آن استفاده کنند و به لطف اعتماد سازی های شرکت های فعال این حوضه ، افراد می توانند با خیال آسوده آنها را به کار گیرند. کد های ussd قابلیت های بسیاری دارند و این خصوصیت باعث می شود انواع کسب و کار ها و مشاغل بتوانند با بکار گیری کد یو اس اس دی اقدام به بازاریابی و فروش خدمات و محصولات خود بپردازند.

علاوه بر این ، یو اس اس دی قابلیت توسعه و برنامه نویسی را نیز داراست و این ویژگی فوق العاده میتواند باعث شود حتی معدود کسب و کارهایی که جنس خاصی دارند و خدمات غیرمعمول ، ابتکارانه و خلاق را ارائه می کنند بتوانند از یو اس اس دی استفاده کنند و از خصوصیت های منحصر به فرد آن بهره مند شوند.

اگر قبلاً استارتاپ و کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید نیز می توانید یک نسخه از آن را بر روی ussd پیاده سازی کنید. با استفاده از کدهای ussd و مزیت های خاص آن که باعث افزایش نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری خواهد شد ، میتوانید شانس بیشتری برای دیده شدن و افزایش فروش داشته باشید و بازدهی و نرخ بازگشت سرمایه استارت آپ و کسب و کار خود را افزایش دهید.

استارتاپ یا استارت آپ چیست و چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم؟
چگونه یک استارتاپ راه بیندازیم

مزیت های استفاده از ussd برای کسب و کار و استارت‌آپ

همانطور که پیش تر گفته شد ، کد های ussd سیستم هایی با قابلیت های بی شمار هستند ؛ قصد داریم تا در این بخش مختصراً سه تا از مزیت های خرید کد ussd و استفاده از آنها را ذکر کنیم.

  1.  کد های ussd به اینترنت نیاز ندارند. این یعنی خیالتان از بابت مشکلات متعدد دسترسی به اینترنت ، راحت است و افراد با تمام سیستم های موبایلی و بدون مصرف حجم اینترنت قادر به دسترسی به خدمات و محصولات کسب و کار و استارت‌آپ شما هستند.
  2. کد های ussd به شارژموبایل نیاز ندارند؛ بر خلاف بسیاری از سیستم های قدیمی مثل سامانه های پیامکی ، کد ussd بابت استفاده از خدمات خود از مشترکین هزینه ای دریافت نمی کنند و استفاده از آنها تماماً رایگان است.
  3. کد های ussd به سیستم عامل خاصی نیاز ندارند. برخلاف شبکه های اجتماعی ، اپلیکیشن ها ، وبسایت ها و… ، کد یو اس اس دی حتی روی ساده ترین موبایل ها اجرا می شوند و سرعت دسترسی به آنها بسیار بالاست.

این ها فقط چند نمونه از قابلیت های ussd است ؛ یو اس اس دی ها همیشه و در دسترس اند ، رایگان اند ، امن و مطمئن اند ، هرکسی می تواند از آنها استفاده کند و با قدرت میتوانند به کمک کسب و کارتان بیایند و یک نسخه ی همیشه در دسترس از کسب و کار یا استارت‌آپ شما بسازند. نت نیک با همراهی افراد متخصص و با تجربه ، اقدام به طراحی ، پیاده سازی و ارائه کد های ussd با پیشرفته ترین فناوری های کشور می نماید و امکان رزرو انواع کد ussd را برای انواع اشخاص ، مشاغل ، و شرکت ها فرهم آورده است. جهت اطلاعات بیشتر و مشاهده تعرفه ها ، به بخش خرید کد ussd اختصاصی مراجعه نمایید.

در این بخش راهنمایی های لازم در مورد نحوه خرید کد یو اس اس دی ارائه شده و لیست قابلیت های سامانه ussd نت نیک فهرست شده است و کارشناسان نت نیک آماده راهنمایی و ارائه مشاوره رایگان جهت انتخاب بهترین پلن کد ussd برای استارت آپ و کسب و کار شما هستند. همچنین در صورت وجود هرگونه سوال ، به بخش مشاوره شرکت ، برای دریافت راهنمایی های بیشتر مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن